Jakie wyróżniamy oleje w przemyśle?

Transport

11-07-2021

Każdy typ oleju do jakichkolwiek maszyn jest bardzo potrzebny w celu prawidłowego ich działania. Prostym tego przykładem mogą być chociażby silniki samochodowe, dla których praca bez zachowania odpowiedniej smarowności nie potrwałaby długo.  

Olej silnikowy nie jest jednak jedynym elementem eksploatacyjnym w przypadku maszyn przemysłowych czy rolniczych. Każda część wykonująca jakąś pracę mechaniczną, posiada zapotrzebowanie występowania oleju. Dlaczego? Jest to spowodowane nagrzewaniem się tych części podczas pracy, co w dużym stopniu pomaga w ich ścieraniu. Gdy jest jednak zachowana odpowiednia smarowność, stalowe elementy przy obecności oleju trzymają o wiele niższą temperaturę, a dzięki swobodnemu przesuwowi, nie ulegają ścieraniu w żaden sposób. 

Oleje do smarowania przelotowego 

Typ oleju przemysłowego określamy na podstawie normy PN-EN ISO 6743. Według niej, poszczególne rodzaje środków smarnych względem urządzeń przemysłowych odpowiednio pogrupowano oraz wyszczególniono dokładnie ich właściwości. Zacznijmy więc od początku. Pierwszą grupą oznaczoną jako “A” są oleje do układów wymagających smarowania przelotowego. W ich skład wchodzić będą różnego rodzaju łożyska zarówno toczne, jak i ślizgowe, przekładnie, a także prowadnice. 

Podobną do grupy A jest grupa z oznaczeniem F. Oleje z tej grupy świetnie współpracują już z każdym typem łożyska oraz sprzęgłami i wrzecionami. Z reguły są one tworzone naturalnie, więc podczas procesu destylacji ropy uzyskujemy typy mineralne. Zdarzają się też jednak oczywiście popularne półsyntetyki. 

Jakie wyróżniamy oleje w przemyśle?

Oleje dla ważnych sprzętów przemysłowych 

Słysząc hasło oleje dla przemysłu większość z nas pewnie zastanawia się nad typami oleju do maszyn obiegowych bądź tych, które znacznie wpływają na pracę elementów w zakładach produkcyjnych. Jest to w stu procentach trafne myślenie. Podstawowymi takimi urządzeniami są sprężarka, turbina oraz ogólnie układy hydrauliczne. W każdym z tych sprzętów olej jest niezwykle ważny, gdyż czas pracy danych części jest praktycznie nieprzerywany, a częstotliwość bardzo wysoka.  

Oleje dla turbin są sygnowane grupą T. Ten typ musi charakteryzować się odpornością na gwałtowne zmiany temperatury, co w rezultacie skutkuje korozją. Jak wiadomo, w turbinie mamy zarówno skrajne wartości ciśnień, jak i temperatur, więc olej musi być w tym celu odpowiednio spasowany. 

Następną grupą, a mianowicie D są sprężarki. Urządzenia te służą przede wszystkim do sprężania powietrza, więc chyba nie trzeba mówić, że w środku również występują niemałe różnice ciśnienia. Z tego względu, oleje do nich również muszą być odporne termicznie, a także cechować się wytrzymałością na utlenianie. 

Grupy przeznaczone nie do konkretnych urządzeń 

Tutaj wyróżnić możemy popularną grupę U. Oleje te odgrywają swoją rolę w obróbce metali. Służą głównie do hartowania stali. Po wyciągnięciu próbki nagrzanej z pieca o konkretnej temperaturze, od razu wrzucamy ją do wiadra oleju, co skutkuje jej schłodzeniem oraz zwiększeniem twardości. 

Następną taką grupą może być ta o symbolu N. W tym przypadku, oleje posiadają właściwości elektroizolacyjne, co znacznie może przydać się w urządzeniach prądowych. Ponadto, te środki smarne są odporne na wysokie temperatury co skutkuje dobrym chłodzeniem. 

Podobne artykuły