Dorsz atlantycki – zdrowa ryba, którą warto jeść!
Jedzonko | Krzysztof Szymański | 29-01-2020

Dorsz atlantycki – zdrowa ryba, którą warto jeść!

Dorsz atlantycki jest jedną w najbogatszych w białko i selen ryb morskich dostępnych w sprzedaży. Jest ponadto bogaty w kwasy omega-3 i omega-6, witaminy i minerały. Dorsz często gości na naszych stołach także w powodu swojego delikatnego, ale wyrazistego smaku. Jest rybą o bardzo niskiej kaloryczności, przez co bez obaw mogą po niego sięgać także osoby dbające o linię i odchudzające się. Dlaczego warto jeść dorsza atlantyckiego oraz jak szybko i sprawnie przygotować go na patelni?

Dorsz atlantycki i jego cenne właściwości zdrowotne

Dorsz jest drapieżną rybą morską, która występuje głównie na terenie Morza Bałtyckiego oraz w rejonach arktycznych. Najpopularniejszą jego odmianą jest dorsz atlantycki, który najczęściej waży ok. 2 kg i mierzy od 30 do 80 cm. Dorsz jest rybą bogatą w białko, przez co stanowi doskonałą alternatywę dla spożywania mięsa dla osób, które w swojej diecie unikają produktów mięsnych. Na uwagę zasługuje także wysoka zawartość selenu – 100 g filetu z dorsza jest w stanie kompletnie zaspokoić nasze dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Ponadto, dorsz jest bogatym źródłem witaminy B6, witaminy D, E, PP oraz jodu. Ten ostatni świetnie wpływa na stan oraz zdrowie tarczycy.

Jedną z najcenniejszych właściwości dorsza atlantyckiego, jest wysoka zawartość w nim kwasów omega-3 i omega-6. Kwasy omega-3 powinny znaleźć się w diecie dzieci, gdyż wspierają ich rozwój ruchowy i umysłowy wspomagając naukę oraz zapamiętywanie nowych informacji. W dorosłych z kolei pozytywnie wpływają na pamięć oraz skutecznie zapobiegają chorobom układu krążenia. Kwasy omega-6 z kolei świetnie wpływają na pracę nerek i wątroby oraz obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Pomimo dość dużej zawartości tłuszczów, dorsz atlantycki jest bardzo niskokaloryczną rybą, przez co świetnie sprawdza się do regularnego spożywania również przez osoby odchudzające się oraz pragnące utrzymywać właściwą wagę. W 100 g ryby znajduje się bowiem zaledwie 78 kcal.

Dorsz atlantycki – zdrowa ryba, którą warto jeść!

Smażony dorsz – proste i smaczne danie na każdą okazję

Dorsz jest bardzo wdzięczną rybą, którą możemy wykorzystać w kuchni na wiele różnych sposobów. Świetnie sprawdzi się w postaci gotowanej, smażonej, a także pieczonej zarówno na co dzień, jak i od święta. Bardzo ciekawą propozycją prostego i szybkiego w wykonaniu dania jest smażony dorsz. Do jego przygotowania będziemy potrzebowali następujących składników: 500 g fileta z dorsza, pół cytryny, pół łyżeczki świeżej skórki z cytryny, 1-2 łyżek oleju, 2 łyżek sosu tatarskiego, 1 łyżeczki pieprzu cytrynowego, szczypty soli i pół pęczka świeżego koperku.

W pierwszej kolejności kroimy filet z dorsza na mniejsze fragmenty – solimy je, dodajemy pozostałych przypraw oraz skrapiamy świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny. Przekładamy rybę na rozgrzaną patelnię z dodatkiem oleju i podsmażamy przez kilka minut aż filet delikatnie zarumieni się z każdej strony. Po usmażeniu przekładamy rybę na półmisek, polewamy po wierzchu odrobiną sosu tatarskiego i posypujemy drobno posiekanym koperkiem – smażony dorsz warto dodatkowo przybrać plasterkami cytryny.