Zdecydowana większość z nas lubi podróże samolotem. Jest to najszybszy i najwygodniejszy środek transportu, bez którego bardzo trudno wyobrazić sobie dziś zwiedzanie dalekich zakątków świata i wyjazdy biznesowe. Dzięki podróżom samolotem możemy dziś dostać się w praktycznie każde miejsce na świecie przy stosunkowo konkurencyjnej cenie. Linie lotnicze ciężko pracują, by miliony ich pasażerów wylatywały i lądowały na czas. Organizacja ruchu lotniczego to jednak nie lada wyzwanie, a powodzenie starań przewoźnika zależy od wielu różnorakich czynników. I niestety nie zawsze wszystko przebiega zgodnie z planem, a twój lot może zostać sporo opóźniony. Co robić w takiej sytuacji?
Jakie mam prawa, gdy mój lot ma spore opóźnienie?
Choć wiedza ta nie jest jeszcze zupełnie powszechna, odszkodowanie za opóźniony lot od linii lotniczych należy się każdemu pasażerowi. Na szczęście coraz większa część pasażerów jest tego świadoma. Nie zawsze jednak wierzą w sukces i sens starań o taką rekompensatę, nie mają ochoty czy czasu na walkę z przewoźnikiem, boją się dodatkowych kosztów. Z tych powodów wiele osób rezygnuje z wnioskowania o odszkodowanie za opóźniony lot. Nie warto jednak rezygnować z walki o swoje prawa, ponieważ ich realizacja jest o wiele prostsza niż ci wydaje. Prawo unijne bardzo precyzyjnie reguluje te kwestie i nie pozostawia wątpliwości, kiedy należy ci się zadośćuczynienie. Jeśli opóźnienie wynika z winy przewoźnika, masz swoje prawa.
Jakiej wysokości odszkodowania mogę się spodziewać?
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od odległości między miejscem wylotu a docelowym miejscem lądowania. Kolejne pułapy przedstawiają się następująco:
- 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1,5 tys. km,
- 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1,5 tys. km i wszystkich innych lotów o długości od 1,5 tys. km do 3,5 tys. km,
- 600 euro dla wszystkich innych lotów.
Kiedy należy mi się odszkodowanie za opóźniony lot?
Dwoma podstawowymi warunkami uzyskania odszkodowania za opóźniony lot jest wina przewoźnika za opóźnienie lotu oraz czas dotarcia samolotu do portu docelowego. Każdemu podróżującemu należy się odszkodowanie pieniężne, jeśli opóźnienie samolotu jest równe lub większe niż 3 godziny –liczy się czas otwarcia drzwi samolotu na lotnisku docelowym. Odszkodowanie za opóźniony lot nie będzie pasażerowi należne w przypadku, kiedy opóźnienie lotu wynika z przyczyn niezależnych od przewoźnika, w tym np. z niekorzystnych warunków pogodowych, działań wojennych czy problemów panujących na lotnisku.
Złóż wniosek razem z DelayFix.com
W trosce o interesy pasażerów opóźnionych lotów serwis DelayFix.com stworzył usługę opóźnienie lotu odszkodowanie. Powstała ona celem ułatwienia wszystkim pasażerom korzystającym z usług linii lotniczych ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot. Wyspecjalizowana kadra prawników DelayFix.com obeznanych w przepisach obowiązujących linie lotnicze zapewnia szybkie i bezproblemowe uzyskanie odszkodowania za każdy opóźniony samolot. Co bardzo ważne, złożenie wniosku jest proste i całkowicie bezpłatne. Po stronie pasażera stoi minimum formalności, polegające na dostarczeniu dokumentów podróży. Nie ponosisz żadnego ryzyka!